Kecantikan Isteri Solehah

Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Ibnu Umar ra. Rasulallah SAW, bersabda, "Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang soleh.." Dalam sebuah hadis yang lain
Rasulullah SAW bersabda: "Mahukah kamu aku beritahukan dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seseorang lelaki?" Itulah isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira, jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara akan kehormatan dirinya." (HR: Ibnu Majah)
Inilah kecantikan sebagai seorang isteri yang soleh. Ketaatan dan kepatuhan itulah membawa kepada keikhlasan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anak suami. Kepatuhan dan ketaatan inilah juga yang memberi kebahagiaan kepada hati suami dan akhirnya isteri inilah satu-satunya selain Allah yang segar di jiwanya.


Jumaat, 24 Julai 2009

Syurga Cinta Manusia



Jodoh Dari Syaitan:
Lelaki dan perempuan yang berkenalan, jatuh cinta, menjalinkan hubungan sehingga terlanjur ke jurang maksiat dan melahirkan anak.

Jodoh Dari Jin:
Lelaki dan perempuan yang berkenalan,jatuh cinta, menjalinkan hubungan bukan muhrim, dan kemudian berkahwin.
Jodoh Dari Allah:
1) Lelaki dan perempuan yang terpandang pada kali pertama secara tidak sengaja, kemudian masing-masing merasai fitrah berumahtangga, menyatukan secara sah dengan ikatan perkahwinan sebelum hubungan lain, dan kekal bahagia sehingga ke anak cucu.
2) Lelaki dan perempuan yang membina masjid tanpa mengenali peribadi masing-masing, dan menerima dengan sepenuh hati kelebihan dan kekurangan pasangan, dan kekal bahagia sehingga ke anak cucu.


Seorang isteri boleh menjadi bidadari suaminya didalam syurga, antaranya dengan melaksanakan 5 perkara:
1) Melaksanakan solat fardhu 5 waktu dan perkara-perkara yang disuruh dan meninggalkan laranganNya.
2) Menutup aurat sebagai seorang muslimah yang disarankan Islam samada didalam rumah mahupun diluar rumah.

3) Melakukan tanggungjawab sebagai seorang khalifah dimuka bumi dengan menyebarkan dakwah walaupun hanya sekecil perkara demi membangunkan martabat Islam.

4) Menghormati kedua ibu dan bapa, menjaganya dengan keikhlasan kerana Allah.

5) Mentaati suami dengan mengikut kehendaknya pada perkara yang dibenarkan syarak, menjaga makan minumnya, membasuh pakaiannya, mewangikan tempat tidurnya, memasak yang mengenyangkan perutnya, melahirkan dan mendidik anak-anaknya, dan mengajak suami bersama-sama menggapai cinta Allah agar dapat ditemukan di syurga kelak.


Syurga seorang isteri adalah pada suaminya.



Perkongsian ringkas usrah gabungan bersama muslimat kawasan.

0 comments:

Menuju Wawasan

Menuju Wawasan