Kecantikan Isteri Solehah

Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Ibnu Umar ra. Rasulallah SAW, bersabda, "Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang soleh.." Dalam sebuah hadis yang lain
Rasulullah SAW bersabda: "Mahukah kamu aku beritahukan dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seseorang lelaki?" Itulah isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira, jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara akan kehormatan dirinya." (HR: Ibnu Majah)
Inilah kecantikan sebagai seorang isteri yang soleh. Ketaatan dan kepatuhan itulah membawa kepada keikhlasan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anak suami. Kepatuhan dan ketaatan inilah juga yang memberi kebahagiaan kepada hati suami dan akhirnya isteri inilah satu-satunya selain Allah yang segar di jiwanya.


Isnin, 8 Mac 2010

Pimpinlah ku ke jalan yang benar...

Aku semakin lemah,
Terkujur layu dengan masalah,
Bagaimanaku hendak harungi,
Andai diri ini banyak kelemahannya,

Mengenali diri yang sangat hina,
Dipandang orang sebelah mata,
Aku terkapai-kapai puncanya,
Ya Allah, hinanyaku kerna dihina,

Aku cuba gembira,
Melayani orang sekeliling,
Walau tak diperlukan,
Asalkan aku dapat mengubati lara,

Tapi sampai masa aku sungkur,
Benci dengan masalah,
Meraung dengan keperitan,
Rasanya seperti dipaksa-paksa,

Ketika ini aku mengharapkan,
Pelukan ambil berat dari siapa?
Ku harapkan mereka datang,
Adakah mereka sedar aku memerlukan?

Sebaliknya inginku mencari mereka,
Difikir semula, tak mereka dah cukup dengan masalah,
Aku untuk diriku, mesti semua aku rasai,
Berjuang melawannya sekuat hati,

Atau semuanya ini,
Kerana aku melupaiNya?
Sedang aku diuji, lagi ku memberontak,
Bukannya aku menurut menginsafi,

Semakin lama, kini aku lemah,
Otakku hanya memikirkan masalah,
Bilakah kesudahan yang baik,
Untuk diriku....?

Aku rindukan mereka,
Aku perlukan mereka,
Kembalikanlah mereka untukku,
Mereka yang mampu memahamiku,

Ya Allah,
Ampunkanlah dosa-dosaku,
Berilah aku peluang yang baru,
Aku tahu KAU tahu,
Aku sangat mencintai Mu,

Pimpinlah ku ke jalan yang benar...

0 comments:

Menuju Wawasan

Menuju Wawasan