Kecantikan Isteri Solehah

Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Ibnu Umar ra. Rasulallah SAW, bersabda, "Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang soleh.." Dalam sebuah hadis yang lain
Rasulullah SAW bersabda: "Mahukah kamu aku beritahukan dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seseorang lelaki?" Itulah isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira, jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara akan kehormatan dirinya." (HR: Ibnu Majah)
Inilah kecantikan sebagai seorang isteri yang soleh. Ketaatan dan kepatuhan itulah membawa kepada keikhlasan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anak suami. Kepatuhan dan ketaatan inilah juga yang memberi kebahagiaan kepada hati suami dan akhirnya isteri inilah satu-satunya selain Allah yang segar di jiwanya.


Ahad, 12 April 2009

Nur Syahadah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Tika terbuka hari cahaya yang cerah
Bersaksikan setiap makhluk ciptaanMu, di rumahMu, apa yang telah kami lihatkan, sebagaimana bukti yang telah tertulis oleh dua malaikatMu, kami bersama mereka dalam janji mereka untuk kebangkitan agamaMu.


Menerangi hatimu mulus terbias di wajah
Ketika bila mereka tunduk membisu, bicara yang hadir dari bibir kelu menandakan kekerdilan diri, wajah yang tadi penuh keyakinan membukam kesedihan, kekecewaan, yang jelas menipu jiwamu sendiri, bermula mereka dalam rintihan, siapakah aku yang sebenarnya, yang sepatutnya telah lama sedar akan kejahilan diriku, dimana tahap kebenaran keimananku kepadaMu selama aku menggunakan roh dariMu, dimana letak tahap kesyukuranku terhadap nikmatMu, selama aku masih kekal dalam jasad pinjamanMu, dan dimana tahap kesanggupanku dalam menyerahkan seluruh jiwa ragaku hanya untuk kepentinganMu.


Kau sambut dengan redha hadirnya hidayah
Lantas hati-hati kami membuahkan rasa kasih dan cinta kepadaMu, kami yang juga mengalami sepertimu, yang lebih jahil dan hina darimu, tak kan berdiam diri, jikalau lah mereka tahu bahawa mereka sangat-sangatlah berharga, mereka adalah permata yang sukar ditemui dalam segenap sejuta manusia, yang telah di takdirkan dalam perjalanan mereka untuk meneroka dan mengharungi sebenar-benar ujian keimananmu kepadaNya, kita sedekat-dekat saudara di dunia yang bertunjangkan aqidah yang sama, fikrah yang sama, janjilah wahai adikku, bahawa engkau akan terus dan teguh dalam memperjuangkan kehendak hatimu, yang membuak-buak demi kepentinganNya.

Nekad pendirian terungkai kalimah
Ya Allah… tunjukkanlah aku jalan yang benar, Izinkan aku melalui lorong-lorong keperitan yang pernah dirasai oleh kekasihMu Muhammad, Tegarkan aku untuk terus menggapai syurgaMu, Calitkan aku dengan calar-calar yang dirasai Muhammad, agar aku benar-benar menghayati betapa sakitnya Muhammad, dalam menjaga kepentinganMu, Tanamkanlah dalam jiwaku sifat-sifat mahmudah, Tetapkanlah, hati-hati kami Ya Allah, La Ilaha Illa Allah, Muhammad Rasul Allah!!!


Nur Syahadah menyinar kalbu
Murni seharum namamu
Hadirnya di celahan kekalutan kalbumu itu

Nur Syahadah telah tertulis
Pada waktu dan juga takdir
Di antara seribu engkau yang terpilih

Sejernih embun pagi sebersih dirimu

Seperti baru merasakan detik-detik kelahiranmu, engkau bangun dengan jiwa yang murni, semalam tanpa engkau sedari, Dia titipkan cahaya yang indah untukmu, hanya engkau sahaja yang mendapatnya, lalu engkau jagalah cahaya itu agar tidak padam.


Engkau dicemari walaupun sebutir debu
Jikapun sekali ia terpadam, lekas-lekaslah hidupkan semula dengan keinsafan, kerna itu menandakan engkau telah mungkir padaNya, engkau lupakanNya, walaupun tanpa engkau sedari, kerana apabila engkau nekad untuk menyambung mata-mata rantai perjuangan Nabi Muhammad SAW, nekad membawa risalah dakwah demi kepentinganNya, maka Dia akan mengujimu, mengujimu sejauh mana keikhlasanmu dan kecintaanmu kepadaNya, bukan hanya bicara biasa, tapi mesti dengan bukti setiap peri laku amal ibadahmu untukNya.

Kekallah oh dirimu didalam rahmatNya
Namun janganlah engkau gentar wahai adikku, yakinlah, yakinlah, yakinlah, Allah bersamamu, Muhammad mendoakanmu kepada Allah agar kamu sentiasa dalam rahmatNya.

Iringan doaku moga kau bahgia
Kami ini merupakan saudaramu, anggaplah kami ini saudaramu yang paling dikasihi, dihormati sesama lain, fikirkan satu di hatimu, bersaudara kerana cinta Allah, mengasihi kerana cinta Allah, menghormati kerana cinta Allah, dan kita semua adalah dalam perhatianNya, jangan engkau ungkit sifat-sifat mazmumah dalam persaudaraan ini, kerana engkau akan merosakkan pucuk permata yang sepatutnya engkau rasa bila berukhuwwah dalam jamaah. Ini janji Allah, yang engkau akan rasa tanpa disedari.

Akan ku bimbingmu sekadar yang ku termampu
Kami insan yang lemah, tapi kami akan berusaha bersamamu, selagi masa kami masih tersisa untukmu, Allah petunjuk segalanya.

Menyemai iman dan menuai taqwa
Biar tak bertemu di gerbang mahligai cinta
Cukuplah sekadar teman yang biasa

Kerana kami, mengharapkanmu untuk mendapat cinta Ilahi.

Wahai adikku yang ku sayang, dirimu permata dunia, kau penyeri keluarga jamaah, untuk mendapatkan sebuah al-saadah yang sebenar…

1 comments:

Muslimahsolehah berkata...

subhanAllah...puisi yg indah bait2nya...

Menuju Wawasan

Menuju Wawasan