Kecantikan Isteri Solehah

Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Ibnu Umar ra. Rasulallah SAW, bersabda, "Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang soleh.." Dalam sebuah hadis yang lain
Rasulullah SAW bersabda: "Mahukah kamu aku beritahukan dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seseorang lelaki?" Itulah isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira, jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara akan kehormatan dirinya." (HR: Ibnu Majah)
Inilah kecantikan sebagai seorang isteri yang soleh. Ketaatan dan kepatuhan itulah membawa kepada keikhlasan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak-anak suami. Kepatuhan dan ketaatan inilah juga yang memberi kebahagiaan kepada hati suami dan akhirnya isteri inilah satu-satunya selain Allah yang segar di jiwanya.

Ahad, 14 Februari 2010

Menyelami Hati Wanita

Assalamualaikum, dikala ini inginku sekali menerobos ke dalam fitrah seorang yang bergelar wanita. Kerana diriku yang juga seorang wanita, ingin ku berkongsi sedikit tentang rahsia hati wanita. Mudah-mudahan…

Hadis Nabi S.A.W:
“Aku melihat ke neraka, maka aku dapatkan penghuni terbanyak adalah wanita.”

Saya bukan bererti menyudutkan wanita, bukan membuang muka dari posisi mereka, atau meremehkan peranan mereka dalam kehidupan. Wanitalah yang dikhabarkan Rasulullah bahawa syurga berada di bawah telapak kakinya.

Akan tetapi siapakah wanita yang akan mendapatkan martabat itu? Tentu adalah wanita yang menjaga kesucian, kamaluan, menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan dan menahan lidahnya tidak menyakiti orang. Itulah wanita yang terpelihara, yang suci dan hatinya tulus.

Sekalipun hanya sekilas dia tidak membiarkan lelaki lain memasuki hati itu selain suami. Ialah wanita yang menyediakan hatinya sebagai ladang subur budi pekerti mulia, tidak menjerumuskan hati jatuh kedalam dosa, dan tidak terpengaruh dengan hawa nafsu. Wanita yang berprinsip mengasuh suami sebagai ibadah dan mencintai suami sebagai anak tangga menuju syurga.

Inilah jenis wanita yang tidak memerlukan kemewahan agar hati suaminya terasa lega. Wanita yang tidak bersifat ego pada dirinya dan tidak pernah mengeluh kerana lelah. Wanita yang menyimpan rahsia suami dan rumah tangga, supaya tidak menjadi buah bibir dan jangan sampai rahsia peribadinya menjadi umpatan orang.

Bersih dan suci merupakan dua nilai moral yang Islami. Apabila hati wanita bersifat dengan sifat itu nescaya dia akan beradu suci dengan malaikat. Namun kita tidak menghendaki wanita menjadi malaikat. Kita hanya menghendaki pelaksanaan tugas sucinya dalam hidup. Menjadi ibu yang suci, yang melahirkan anak cucu yang soleh dan keberadaannya di rumah tangga menyayangi suami dan anak-anak.

Adapun wanita yang melupakan kewajipan suci, dan yang tersisa ada dua bola mata yang melihat pada kemewahan, lidah yang suka merepek dengan keluhan-keluhan, menandakan dia sudah hilang kelembutan hati dan hatinya sudah berubah menjadi batu atau yang lebih keras darinya. Dan janganlah diriku dan dirimu menjadi salah seorang daripada wanita seperti ini.

Hati wanita penuh misteri dan mengandungi banyak rahsia. Ia laksana lautan dalam sehingga susah diselami kaum lelaki. Menerobos kedalam hati wanita memerlukan modal ketelitian, kesungguhan, dan pengorbanan. Namun bukan itu yang menjadi kesimpulan perkongsian saya kali ini. Tetapi, tanyalah pada diri sendiri terutama seorang suami yang beristeri, adakah hati isterimu telah diselami, diperiksa, di ubati, dan di didik dengan nilai-nilai keperibadian isteri solehah.

Sekadar perkongsian ringkas yang tidak bernilai ayatnya tetapi bernilai pengajaran yang diambil.

0 comments:

Menuju Wawasan

Menuju Wawasan